تنظیمات استایل سایت

انتخاب نوع نمایش

  • Full
  • Boxed

انتخاب رنگ

  • skyblue
  • green
  • blue
  • coral
  • cyan
  • eggplant
  • pink
  • slateblue
  • gold
  • red

تغذیه و سلامت روان

تغذیه و سلامت روان

تغذیه و سلامت روان

 

 

همواره تغذیه یکی از مسائل مهم در سلامت جسم انسان است. اما بهتر است بدانید که تغذیه ی مناسب علاوه بر تاثیر در سلامت جسم، در سلامت روان نیز اثر گذار خواهد بود. چرا که سلامت جسم و سلامت روح و روان مکمل یکدیگر هستند و شما تا وقتی که از سلامت جسمی خوبی برخوردار نباشید، سلامت روان شما نیز زیر سوال خواهد رفت.

به منظور برخورداری از سلامت جسم و روان باید به تغذیه اهمیت ویژه ای داد و از مصرف غذا و خوراکی های مضر که سلامت انسان را تهدید می کند، اجتناب کرد. در این مطلب به توضیح ارتباط بین تغذیه و سلامت روان خواهیم پرداخت.

 

تغذیه و رشد

مهم ترین تاثیری که تغذیه بر سلامت انسان دارد، رشد جسمی و روانی است. برای اینکه به رشد جسمی و روانی مناسبی برسیم باید از تغذیه ی مناسبی نیز برخوردار باشیم. به این منظور باید تمامی گروه های غذایی از جمله لبنیات، سبزیجات، حبوبات، غلات، گوشت و … را در رژیم غذایی خود جای دهیم.

مهم ترین تاثیر تغذیه بر رشد انسان را می توان در رشد فیزیکی و رشد فکری وی دانست. بسیاری از مواد غذایی و خوراکی دارای موادی هستند که در رشد فیزیکی و فکری انسان تاثیر دارند و عدم مصرف آن ها می تواند مانع از رشد انسان و در نتیجه کاهش اعتماد به نفس شود.

 

تغذیه و اعصاب و روان

شاید به نظر بی ربط بیاید اما در واقع تغذیه تاثیر زیادی بر اعصاب و روان انسان دارد. اختلالات عصبی از جمله افسردگی در برخی موارد ممکن است ناشی از تغذیه ی نادرست باشد. کربوهیدرات ها، مواد قندی نشاسته ای، پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و … مواد غذایی مهمی هستند که اگر در رژیم غذایی از آن ها استفاده نشود، مشکلات جدی برای افراد از نظر اعصاب و روان به وجود می آورد. خستگی و بی حالی، اضطراب، بی حوصلگی، کاهش قدرت یادگیری، ضعف، عصبانیت، بی اشتهایی و … نمونه ای از این مشکلات است.

 

تغذیه و یادگیری

یادگیری یکی از مهم ترین موارد در سلامت روان است. اگر یادگیری افراد مشکل داشته باشد، در نتیجه ی آن مشکلات روحی و روانی دیگر نیز ممکن است پیش بیاید. تغذیه بر یادگیری تاثیر بسیار زیادی دارد و اگر شما از تغذیه ی مناسبی برخوردار باشید، فرآیند یادگیری شما نیز تقویت می شود.

از وعده هایی غذایی مهم در تغذیه برای برخورداری از یادگیری مناسب، صبحانه است. افرادی که صبحانه را از وعده های غذایی خود حذف می کنند، قدرت یادگیری و یادآوری ضعیف تری نسبت به افرادی که این وعده را میل می کنند، دارند. عدم مصرف صبحانه، موجب کاهش قند خون می شود که در نتیجه ی آن نیز کارایی مغز پایین می آید.

 

تغذیه و استرس

یکی از دلایل ایجاد استرس می تواند تغذیه ی نا مناسب باشد. کمبود ویتامین های گروه B، منیزیم و پتاسیم از جمله عواملی است که موجب استرس می شود. با جای دادن این عناصر در رژیم غذایی خود می توانید تا حدودی از ایجاد استرس پیشگیری کنید. به این منظور مصرف ماهی، جگر، قلوه، تخم مرغ، شیر، سویا، قارچ، جوانه گندم، سبزیجات، مرکبات و غلات را فراموش نکنید.

 

تغذیه و افسردگی

افسردگی یکی از بدترین بیماری های روانی است که تمام بدن فرد را درگیر می کند. تغذیه غلط بر افسردگی نیز تاثیر دارد، به طوری که یکی از مهم ترین عوامل این بیماری را فقر تغذیه ای می دانند. سردرد، خواب آشفته، عصبانیت، اختلالات گوارشی، بی قراری، احساس بی کفایتی و بی ارزشی و … از نشانه های بیماری افسردگی است. برای پیشگیری از ابتلا به افسردگی در اثر تغذیه نامناسب، مصرف مواد غذایی کربوهیدرات دار و پروتئین ها را در برنامه غذایی خود جای دهید. همچنین از مصرف مواد غذایی حاوی فنیل آلانین، چربی های اشباع شده، الکل، کافئین و کنسروها بپرهیزید.

 

 

شاید پیش از این نمی دانستید که تغذیه بر سلامت روح و روان نیز تاثیر دارد. اما حالا که از این موضوع آگاهی پیدا کردید بهتر است برنامه غذایی خود را اصلاح کرده و تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن را در آن جای دهید. همچنین از مصرف مواد غذایی مضر اجتناب کنید. پیشنهاد می کنیم برای تنظیم رژیم غذایی مناسب که سلامت روان شما را به خطر نیندازد، با دکتر سید سادات سپهرتاج، روانپزشک شیراز، مشورت نمایید.

 

 

 

دسته بندی : مطالب متفرقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.