تنظیمات استایل سایت

انتخاب نوع نمایش

  • Full
  • Boxed

انتخاب رنگ

  • skyblue
  • green
  • blue
  • coral
  • cyan
  • eggplant
  • pink
  • slateblue
  • gold
  • red

ویژگی های یک روانپزشک خوب

ویژگی های یک روانپزشک خوب

ویژگی های یک روانپزشک خوب

 

 

روانپزشکی شاخص ترین تخصص پزشکی است که با روان انسان ها سرو کار دارد. بنابرین ایجاب می کند پیش از و بیش از توجه به تشخیص گذاری و انتخاب گزینه های داروئی، روانپزشک با دقت و حوصله به شکایت و حرف دل بیماران توجه نماید. در اصطلاح روانپزشکی به این مهارت روانپزشک گوش دادن فعال می گویند.
گوش دادن‌فعال زمانی صادق است که روانپزشک با تمام وجود به حرف بیمار گوش داده و شرایطی که بیمار در آن واقع شده است را درک نماید.

یک روانپزشک خوب پس از شنیدن فعال باید احساس همدلی و همدردی داشته باشد.
مراجع در پی چالش‌ ها، تعارضات و مشکلات روحی و روانی که از گنجایش و تحمل او فراتر بوده است و وی را به اختلالات عصبی رسانده است، نزد روان‌پزشک می‌آید و انتطار دارد روانپزشک، خوب به حرف او گوش بدهد و بدون قضاوت، راهکار مشاوره ای و درمانی برای او تعیین کند.  یک روانپزشک خوب باید دلسوزانه و همدلانه برای رفع مشکل بیمار تلاش کند.
ابراز همدردی و همراهی کردن روانپزشک با درمانجو زمانی معنا دارد که درمانجو بپذيرد که روانپزشک او را درک کرده است. از طرفی زمانی یک روانپزشک می تواند به طور واقعی مشکلات درمانجو را بفهمد که از نطر علمی و تجربی واقف باشد که به دلائل مختلف از جمله سرشت، انسان ها با هم تفاوت قابل ملاحظه ای دارند.
در این صورت مراجع خیلی راحت می تواند به درمانگر خود اعتماد کرده و مشکلات خود را مطرح کند.
به همین دلیل روانپزشک خوب، یک شنونده خوب است. در بسیاری موارد درمان جویان، با همدلی، همراهی و گوش شنوائی که از روانپزشک می بینند، بخشی از بار سنگین و منفی روانی شان کاهش می یابد.

نکته مهم دیگر این که  روانپزشک، رازدار بیمار است.
گاهی عواملی که باعث اضطراب، افسردگی و اختلال خواب یک فرد می شوند، مسائل شخصی و محرمانه ای است که فرد نتوانسته است با هیچکس حتی بستگان نزدیک خود در میان بگذارد.
بیمار قبل از مراجعه اگر شناخت کافی از روانپزشک نداشته باشد، ممکن است نتواند ریشه مشکلاتش را بیان کند. اما پس از مراجعه و اولین ارزیابی درمانگر را همدل و شنوا ببیند و پی ببرد که روانپزشک، بدون هیچگونه قضاوتی فعالانه به حرف ها و درد دل او گوش می دهد، به روانپزشک اعتماد پیدا می کند و ریشه مشکلاتش را بیان می کند.
شرط کافی جهت این که مراجع بتواند راحت همه مشلاتش را بیان کند، رازداری روانپزشک است. پس رازداری را می توان به عنوان برجسته ترین ویژگی یک روانپزشک خوب مطرح کرد.  اگر کسی نزد یک روان‌شک برود و بگوید به همسرش خیانت کرده یا دزدی کرده نباید نگران باشد چون روان‌پزشک رازدار خواهد بود.
همچنین در جریان مشاوره و درمان، روانپزشک به بسیاری از ویژگی های اخلاقی و رفتاری درمانجو پی خواهد برد. این مطلب مؤید آن است که یک روانپزشک خوب باید رازداری خود را در این مورد به اثبات برساند.

یک روانپزشک خوب پس از شنیدن سخنان شنیده نشده مراجع، باید با رفتار و گفتاری ملائم همراه با آرامش به طور سنجیده راهکارهای مشاوره ای و درمانی لازم را به بیمار بدهد.

مرحله بعد دقت در تشخیص گذاری و انتخاب نوع داروهای متناسب با شرایط فعلی بیمار است.

خوشبختانه شیراز یکی از قطب های پزشکی کشور است. بسیاری از روانپزشکان خوب، مجرب و با مهارت گوش دادن فعال در شیراز مطب دارند.
روانپزشک شیراز علاوه بر طبابت مراجعان استان فارس، روزانه مراجعانی از استان های همجوار جنوبی کشور چون بوشهر، بندر عباس، سیستان و بلوچستان، کرمان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، دارند.
سال های اخیر توریست های زیادی نیز از کشورهای عربی، جهت مداوای خود به روانپزشکان شیراز مراجعه می کنند.
مطب من نیز در میدان علم شیراز، علاوه بر هم استانی های فارسی، در روزهای کاری نیز پذیرای بیمارانی از استان های همجوار و توریست های عربی نیز می باشد.

به امید آن که هیچ بیماری با اختلالات عصبی به علت عدم آشنائی یا عدم اعتماد، از خدمات درمانی روانپزشکان خوب شیراز محروم نگردند.

 

 

 

 

دسته بندی : مقالات

1 thought on “ویژگی های یک روانپزشک خوب”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.